Jak odzyskać pieniądze za odwołany lot

Sytuacja związana z koronawirusem wpłynęła na cały świat, a co za tym idzie na loty. Wiele osób planuje swoje podróże z dużym wyprzedzeniem, często wręcz rezerwując nawet kilka różnych wyjazdów (lotów) na kolejnych kilka miesięcy. Oznacza to, że być może właśnie mają zablokowane w swoich biletach niemałe kwoty.

Linie lotnicze starają się wyjść obronną ręką z całej tej sytuacji proponując różne warianty zwrotu środków. Jednym z rozwiązań jest zwrot środków na konto linii lotniczej i uzyskanie rabatu na kolejny lot lub otrzymanie kwoty powiększonej o kilkadziesiąt procent. Warunkiem jest pozostawienie środków na koncie linii. Jest to trochę jak pożyczka, którą udziela się linii na określony czas, a ona w zamian za to oferuje określoną kwotę. W części przypadków rozwiązanie to daje win-win.

To, która z propozycji jest najkorzystniejsza zależy od konkretnego przypadku. Może się bowiem okazać, że linia dopłaci niemałe pieniądze za zostawienie środków u nich na koncie.

Co zatem zrobić, aby odzyskać pieniądze za lot, który został odwołany?

Wizzair

Pierwsza informacja jest taka, że można zrezygnować ze zwrotu biletu i bezpłatnie zmienić datę wyjazdu. Bezpłatna zmiana NIE oznacza, że można bez dopłaty wybrać droższy bilet. Różnicę w cenie trzeba dopłacić.

Linia Wizzair proponuje dwa warianty zwrotu:

  • zwrot środków na konto Wizzair powiększony o 20% wartości biletów,

  • zwrot środków na konto bankowe.

W przypadku odwołania lotu linia Wizzair przysyła wiadomość e-mail informującą o zaistniałej sytuacji. Należy wówczas podjąć następujące kroki:

– zalogować się na konto Wizzair

– wybrać opcję zwrotu środków na konto Wizzair (jest to kwota powiększona o 120%)

– chcąc odzyskać środki na konto bankowe należy pozostać na stronie i wypełnić dodatkowy wniosek elektroniczny o zwrot środków na podane konto (środki najpierw zostaną przesłane na konto Wizzair, a dopiero później na konto bankowe).

Zwrot na konto Wizzair powinien nastąpić w krótkim czasie, natomiast wypłata na konto bankowe może potrwać znacznie dłużej. Nie należy się jednak tym martwić, ponieważ linie mają prawnie wydłużony okres na zwroty.

Należy pamiętać, że po zwrocie na konto bankowe środki zostaną pomniejszone o 20%, które zostało dodane na koncie Wizzair.

Ryanair

Ryanair podobnie jak Wizzair umożliwia zmianę terminu lotu.

Linia Ryainair w przypadku odwołania lotu umożliwia także dwie dodatkowe opcje:

  • voucher na inny lot w wybranym terminie (może być na tej samej trasie lub innej – jeżeli cena biletu będzie wyższa niż pierwotnie, należy dopłacić różnicę),

  • zwrot środków na konto w banku.

Voucher jest ważny przez kolejnych 12 miesięcy.

Status swojego lotu można śledzić po zalogowaniu się na konto MyRyanair w zakładce „moje rezerwacje”.

Jeżeli lot został odwołany, Ryanair wysyła również powiadomienie email oraz SMS. To właśnie po otrzymaniu takiego powiadomienia można upominać się o zwrot pieniędzy, voucher lub zmianę rezerwacji.

Linia zaznacza, że ze względu na obecną sytuację zwroty gotówki trwają znacznie dłużej. Co ważne, Ryanair podkreśla również, że w przypadku niewykorzystania vouchera przez 12 miesięcy, środki automatycznie zostaną zwrócone na konto.

Wszelkie inne niezbędne informacje dotyczące korzystania z vouchera (w tym najświeższe informacje) znajdują się na stronie: https://www.ryanair.com/pl/pl/Przydatne-informacje/kupon-zwrotu.

LOT

Lot daje sporo czasu na wybranie opcji, z której chce się skorzystać w przypadku odwołania rejsu, ponieważ można tego dokonać w ciągu 12 miesięcy.

Polska Linia Lotnicza umożliwia trzy warianty z których można skorzystać w przypadku odwołania lotu:

  • zwrot w postaci vouchara (do wykorzystania w ciągu 12 miesięcy od dnia wystawienia vouchera),

  • zmiana terminu wyjazdu w to samo miejsce, maksymalnie o rok od pierwotnego terminu (samej zmiany również można dokonać maksymalnie w ciągu roku),

  • zmiana terminu i trasy wyjazdu.

Aby skorzystać z jednej z wyżej wymienionych opcji należy skorzystać z formularza zmiany biletu na stronie linii lotniczej: https://apps.lot.com/form/zmiana-zwrot. Zmian można dokonać również w Call Center.

Jeżeli bilet został zakupiony przez pośrednika, należy dochodzić swoich praw u pośrednika.

Voucher:

1. Jest ważny w ciągu 12 miesięcy od dnia jego otrzymania.

2. Można przekazać go rodzinie lub znajomym.

3. W przypadku wymiany vouchera na lot tańszy niż kwota, którą jest wart, różnica jest zwracana na konto.

Zmiana terminu wyjazdu w to samo miejsce:

1. Można zmienić termin maksymalnie o rok licząc od dnia pierwotnego lotu.

2. Przy wyborze tej opcji linia przyznaje do 30% zniżki na kolejny lot, niezależnie od kierunku podróży oraz klasy lotu. Wielkość zniżki przyznawana jest zależnie od ceny biletów, które były zakupione na pierwotny lot.

Zmiana trasy podróży:

1. Zmiany można dokonać w ciągu roku na lot, który zrealizowany zostanie również w ciągu roku od dnia pierwotnego wyjazdu.

2. Jeżeli wybrany bilet na inną trasę będzie tańszy niż pierwotny lot, różnica w cenie zostanie zwrócona na konto bankowe.

Czy w sytuacji odwołania lotu należy się odszkodowanie?

Wiele osób zastanawia się czy w sytuacji, kiedy ich lot został odwołany z powodu koronawirusa, mogą ubiegać się o odszkodowanie. W takim przypadku jak ten, czyli odwołanie lotu z powodu odgórnych, państwowych obostrzeń linia nie ma obowiązku wypłaty odszkodowania.

Nie przegap!
Odbierz za darmo listę miejsc, które warto odwiedzić w długie weekendy 2021

Zapisz się do newslettera i sprawdź, gdzie warto polecieć

Invalid email address
Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych. W każdej chwili możesz się wypisać.

Leave a Reply

Używamy plików cookies, aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. :)
AkceptujePrivacy Settings

GDPR

  • Polityka prywatności

Polityka prywatności

Więcej o polityce prywatności przeczytasz tutaj.